Monday 6 August 2012

PENAWAR SEGALA PENYAKIT - HABBATUS SAUDA



Tumbuhan herba, BLACK SEED dipercayai berasal dari daerah Mediterranean namun telah dikembangbiakan di merata dunia, termasuk Saudi, Afrika Utara, dan sebahagian Asia.
Bentuknya kecil dan berserabut, berukuran tidak lebih dari 3 mm panjangnya, BLACK SEED merupakan tumbuhan bunga fennel biasa (Nigella Sativa) keluarga buttercup (Ranunculaceae).
Kadang-kadang ada salah tanggapan antara NIGELLA SATIVA dengan tumbuhan herba fennel (Foeniculum vulgare). Ada dua macam tumbuhan ini, berwarna ungu kebiru-biruan atau putih. Pusat pertumbuhan bunga tersebut pada bahagian cawangan di semua tangkainya saat daunnya saling tumbuh bertentangan secara berpasangan. Daun di bahagian bawah bentuknya kecil dan pendek, sedangkan bahagian atas lebih panjang (6-10 cm). Batang bunga tersebut boleh mencapai ketinggian 12 hingga 18 inchi sehingga ke bahagian buahnya, BLACK SEED yang matang.


HABBATUS SAUDA dan Aneka Manfaat-nya
Rasulullah bersabda: "Tidak ada satupun penyakit melainkan di dalam Habbatus Sauda 'terdapat kesembuhan baginya, kecuali kematian." (HR. Muslim)

Dari `Aisyah radhiyallahu` anha, Rasulullah bersabda: "Sesungguhnya Habbatus Sauda 'ini adalah ubat dari segala penyakit, kecuali as-Saam". Aku berkata (Perawi hadis ini, yakni Khalid bin Sa'ad): "apa itu as-Saam?" Dijawab (yakni oleh Ibnu Abi Atiq): "Kematian". (HR. Bukhari)

Rasulullah bersabda: "Tidak ada satupun penyakit melainkan di dalam Habbatus Sauda 'terdapat kesembuhan baginya, kecuali kematian." (HR. Muslim)

Dari `Aisyah radhiyallahu` anha, Rasulullah bersabda: "Sesungguhnya Habbatus Sauda 'ini adalah ubat dari segala penyakit, kecuali as-Saam". Aku berkata (Perawi hadis ini, yakni Khalid bin Sa'ad): "apa itu as-Saam?" Dijawab (yakni oleh Ibnu Abi Atiq): "Kematian". (HR. Bukhari)

Nigella sativa adalah nama latin yang diberikan bagi Habbatus Sauda. Bentuknya berupa biji kecil-kecil berwarna hitam makanya orang arab menamakannya Habbatus Sauda yang bererti biji hitam. Biji yang kecil ini ternyata subhanallah mengandungi pelbagai zat yang sangat diperlukan oleh tubuh. Bahkan dalam kajian terkini disebutkan kalau biji hitam ini mampu meningkatkan sistem imun tubuh, jadi bagi pengkonsumsinya akan jarang sakit.


Kandungan Habbatus Sauda:

Monosaccharide glukosa, xylosa, polysaccharide, asid lemak tak jenuh (unsaturated essential fatty acids, EFA). EFA tidak boleh dihasilkan oleh badan kita oleh itu sumber utamanya ialah dari makanan. Juga ada asam amino yang membentuk protein, karotene iaitu sumber vitamin A, kalsium, zat besi, dsb.

Menurut beberapa hasil kajian, Habbatus Sauda `mempunyai khasiat-dengan izin Allah-:

1. Menguatkan imuniti system pada diri manusia.

2. Melawan & menghancurkan sel-sel kanser / tumor.

3. Mengubati reumatik, radang serta infeksi.

4. Menghentikan dan menyembuhkan penyakit selsema.

5. Jika digoreng & dibakar kemudian dicium terus-menerus boleh mengeliminasi gas (dalam) perut.

6. Membunuh cacing-cacing parasit jika dimakan sebelum makan pagi dan jika diletakkan di atas perut dari bahagian luar sebagai aromaspa atau luluran.

7. Minyaknya bermanfaat untuk menyembuhkan gigitan ular, juga bengkak di dubur dan tahi lalat.

8. Menghilangkan sesak nafas & sejenis kesulitan nafas, melonggarkan penyumbatan akibat kahak.

9. Melancarkan haid yang tersendat.

10. Jika dibalutkan, bermanfaat untuk menyembuhkan pening yang parah.

11. Apabila dimasak dengan cuka bersama kayu pinus dan kemudian dibuat untuk berkumur, maka hal itu akan menghilangkan sakit gigi yang disebabkan sensitiviti terhadap dingin.

12. Jika diminum, biji ini akan melancarkan kencing, haid dan ASI.

13. Menyembuhkan gigitan Laba-laba.

14. Bila dibakar, asapnya dapat mengusir serangga.

15. Menghilangkan sendawa asam yang berasal dari kahak dan melancholia (gangguan yang disebabkan kesedihan yang terus-menerus/depresi sehingga merosakkan bahagian hempedu).

16. Menghilangkan Kusta (lepra).

17. Menghilangkan demam Quartan (yakni demam yang menyerang manusia selama sehari kemudian mereda selama 2 hari kemudian menyerang lagi ketika hari ke-4).

18. Jika ditumbuk dan dibuat adunan dengan madu dan air hangat dapat menghancurkan batu yang muncul dalam ginjal dan pundi kencing serta sifat diuretic (melancarkan air seni).

19. Apabila digoreng dan dicium terus-menerus dan dicampur dengan cuka dapat menyembuhkan jerawat dan kudis serta menghilangkan keradangan yang lebih kronik dari jerawat (tumor).

20. Jika digoreng tanpa minyak dan ditumbuk serta dicampur dengan minyak zaitun kemudian diteteskan ke dalam hidung 3 tetes akan menyembuhkan gejala pilek yang disertai bersin-bersin.

21. Jika dibakar dan dicampur dengan lilin dan minyak inai / henna atau minyak bunga iris serta dibalurkan pada borok-borok/koreng yang keluar di betis setelah dibersihkan dengan cuka, maka akan dapat menghilangkannya.

22. Bermanfaat untuk menyembuhkan bekas gigitan anjing (Rabies) dan aman dari kematian akibat rabies.

23. Jika dihirup akan bermanfaat bagi hemiplegia (semiparalysis / lumpuh separuh).

24. Jika enzoat (celak persia) dicampur dengan air & dibalurkan ke lingkaran dubur (lubang dubur / anus) dan juga diminum dengan dos sekitar 25 gr akan menyembuhkan Bawasir.

25. Jika disedut melalui hidung akan bermanfaat menghentikan air yang keluar pada mata.

26. Jika 2 sudu teh Habbatus Sauda direbus dengan air 2 gelas lalu ditambah madu akan mendinginkan perut yang panas kerana asam lambung.


Subhanallah begitu besar manfaat Habbatus Sauda, ​​warisan Rasulullah yang tak ternilai harganya. Alhamdulillah puji syukur pada Allah yang telah menghadiahkan ubat segala penyakit untuk kita semua kaum muslimin. Lalu mengapa kita tidak berpindah pada sunnah Rasulullah ini?


Dr Ahmad Elkadi pula membuat kajian dan mendapati Habbatus Sauda mempertingkatkan daya tahan sakit (immune system).

Antara bahan-bahan kandungan Habbatus Sauda ialah Fixed Oil (saturated dan unsaturated), Minyak-minyak Asas (sterol, thymohydroquinone, carvone, limonine, cymene), Alkaloids, Saponin dan Asid Amino.


Di bawah ini kami sertakan 7 ciri-ciri utama habbatus Sauda:
1. Nilai pemakanan
Habbatus Sauda kaya dengan:
- Monosaccharide glukosa, xylosa dsb.
- Polysaccharide
- Fatty acid yang tidak tepu (unsaturated essential fatty acids, EFA). EFA tidak boleh dihasilkan oleh badan kita, oleh itu sumber utamanya ialah dari pemakanan
- Amino acid yang membentuk protein
- Karotene iaitu sumber vitamin A
- Kalsium, zat besi, dsb.

2. Sistem imunisasi
Kajian yang dilakukan di Arab Saudi mendapati, Habbatus Sauda berupaya meningkatkan sistem imunisasi anda (daya melawan penyakit). Oleh itu ia mungkin penting dalam pengawalan kanser, AIDS dan penyakit-penyakit berkaitan yang lain.

3. Anti-histamine
Histamine ialah bahan yang dikeluarkan oleh sel-sel mast di dalam badan yang menyebabkan kesan-kesan allergik (alahan). Habbatus Sauda mengandungi bahan yang menghalang protein kinase C, sejenis bahan yang mencetus penghasilan histamine. Oleh kerana penghidap penyakit asma selalunya mengalami masalah alahan, Habbatus Sauda mungkin baik diambil secara berterusan oleh pesakit-pesakit ini.

4. Anti-tumor
Kajian in vitro mendapati Habbatus Sauda berupaya menghalang pembentukan sel-sel tumor. Oleh itu, ia baik untuk digunakan untuk membantu menghalang penyakit kanser.

5. Anti-bakteria
Penyelidikan ke atas bahan ini mendapati ia mempunyai aktiviti anti-bakteria. Habbatus Sauda didapati berupaya mengawal bakteria seperti E.coli, V.cholera dan spesies Shigella. Ini bermakna Sabbatus Sauda baik untuk mereka yang menghidapi beberapa jenis penyakit seperti cirit-birit dan masalah-masalah perut yang lain.

6. Anti-radang (anti-inflammation)
Habbatus Sauda didapati boleh mengurangkan radang (bengkak). Oleh itu ia baik untuk pesakit asma (mengurangkan radang dalam paru-paru), eczema (alahan yang menyebabkan gatal, kulit merah dsb.) Dan arthritis (bengkak sendi).

7. Menggalakkan pengeluaran susu
Kombinasi lemak dan hormon yang didapati di dalam habbatus sauda menyebabkan pengeluaran susu ibu yang menyusukan bayi bertambah.

No comments:

Post a Comment